Op 1 augustus jongstleden (2025) hebben wij onze nieuwe Ford Kuga 2.5 PHEV opgehaald bij de dealer. In dit blog wil ik voor langere termijn op regelmatige basis mijn ervaringen delen over het gebruik van deze auto. Het gaat hier niet om een professionele blik op het gebruik van de auto, maar oprechte gebruikerservaringen van een liefhebber. Ik hoop met dit blog juiste indrukken te geven. De indrukken kunnen helpen bij het eigen gebruik, vergelijking met eigen auto of helpen bij de keuze van aanschaf. Het een en ander zal ook via een video gedeeld gaan worden.
Wat ging vooraf
Op zich waren wij tevreden over de vorige auto. Een auto die wij misschien vanuit nood iets te snel hadden aangeschaft, maar het voldeed prima. Het betrof hier een Peugeot 308 SW uit 2017. De nood zat hem in het feit dat onze auto daarvoor, Ford Galaxy Grand C-Max uit 2013, plots de geest gaf op een ritje naar Duitsland (nu twee jaar geleden). Het grootst commentaar was dat de auto voornamelijk te laag was (308). Zeker als je van de C-Max afkomt. Daarbij zijn wij vooral Ford fan, dus konden wij de Franse slag ook niet helemaal pakken. Bijkomend feit was dat wij behoorlijke overcapaciteit hebben op onze zonnepanelen en wilde graag in ieder geval deels Eletrisch rijden. De stap naar volledig was nog even te groot. Na speurwerk hielden wij twee opties over de Mitshubitshi Outlander en de Ford Kuga. Eerst bekeken wij de tweeedehands markt en waren stappen aan het zetten met Das Import om een auto uit Duitsland te halen. Maar dit voelde niet helemaal comfortabel. Na bezoek aan dealer, Dekkergroep in Purmerend, waren wij snel verkocht aan de opgesmukte versie uit 2024. In maart bestelde wij de auto en het process liep soepel mede door onze contactpersoon bij de dealer. De online Ford omgeving, waar de bestelling eventueel gevolgd zou moeten kunnen worden, werkte voor bijna geen meter. Ik, als IT-er, snap daar nou helemaal niks van.
Zoals al aangegeven konden wij de auto op 1 augustus ophalen. Alles verliep soepel en ons contactpersoon bij Dekkergroep kon ons veel vertellen over de auto. Zo gaf hij enige goede tips, die wij ter harte hebben genomen. Gelijk een mooi proefritje naar Duitsland, zelfde plek als twee jaar geleden. Ietwat met samengeknepen billen reden wij naar die plek, want je zal toch niet weer een Ford te grabbel gooien? Verbruikcijfers bij volle tank en accu waren zeker hoopgevend. Op bijna 300km hebben wij 85km elektrisch gereden en was het brandstrofgebruik uitgekomen op 4.6 l/100km. Terugweg ging in verbruik van 6.1 l/100km en +/- 30km elektrisch, accu was niet opgeladen. Het was zomer (20 graden), maar ik was direct verheugd over deze eerste ervaringcijfers.
13 augustus update
Na bijna een paar weken zijn de verbruikcijfers terug gelopen naar 3.6l/100km. Dit hebben wij voornamelijk bereikt door het consequent bijladen. Wij hoefden pas na ruim 1000 km naar een tankstation te rijden. In vergelijking tot de vorige auto, is dat zeker een plus van 350/400 km per tank. Even genoeg over het verbruik en nu even meer over het gebruik. Het is onze eerste automaat en natuurlijk is dat op sommige momenten wennen. Soms wil je nog met je hand naar de pook, die er natuurlijk niet is. Het kleine draaischijfje om te wisselen van modus, heeft meer weg van een controller van een game console. De auto lijkt overigens te vliegen en schakelt heel soepel tussen de verschillende versnellingen en tussen elektrisch en hybride. Je hoort het verschil amper. Enige puntje van kritiek is alleen dat een rit de electromotor niet helemaal werkte. Het was dan ook direct te merken dat in de eerste fase van de aandrijving, deze zorgt voor het turbo gevoel. Omdat dit gebeurde wel even direct met Ford gebeld, kan die wel met een auto die net is opgehaald, en aangegeven is dat als het wederom gebeurd dit moeten melden. Ik rij dan direct naar de dealer.
Het infotainment op het grote scherm is van puike kwaliteit. De menu's zijn even zoeken, maar met een beetje tikken kom je er wel uit. Ik ben een verwend aanhanger van Android Auto, wat overigens correct draadloos koppelt, maar de navigatie van de Ford is misschien wel beter. Het geeft correcte signalen bij drukte en afslagen, maar de meldingen over de gaande bezineprijzen van de tankstations maken het helemaal af. Doordat het full screen is, is het goed overzichtelijk.
Verder wat goed samenwerkt met de automaat en wat ingesteld is door de dealer, is de holdfunctie. Als de auto tot volledige stillstand komt, hoef je niet de rem ingedrukt te houden. Zorg wel dat je helemaal stilstaat, anders gaat de functie niet op. Het is in te stellen via het middenconsole, achter parkeer knop, en hoeft dus niet via het menu. De coach functie op het middendisplay, ook ingesteld door de dealer, geeft correcte informatie in welke modus er gereden wordt en geeft goed weer hoeveel energie je kan terug winnen tijdens rem acties. De scores zijn natuurlijk leuk om zo dicht mogelijk bij de 100% uit te komen. Wat overigens simple lukt.
Bij het binnenrijden van een milieu zone, wordt dit automatisch door de auto herkent. Aantal keren Amsterdam binnengereden voor het werk. De ECO-modus, zoveel als mogelijk elektrisch, schakelt dan in. Als je de zone inrijdt, gaat het goed, alleen als ik er uitrijdt, heeft de auto moeite om te herkennnen dat ik niet meer in Amsterdam ben. Op de A7 richting Purmerend geeft hij geregeld aan dat ik de milieuzone inrijdt. Beetje gek.
Wat zijn dan de kritische noten? Ten eerste de snelheidswaarschuwingen. Deze moeten elke rit uitgezet worden. Het piepje dat de maxium snelheid wordt overschreden is dan niet al te storend, het is voor mij onnodig. Dat het niet structureel in te stellen is, is vaag. Verder is de draadloze verbinding niet altijd automatisch. Zeker als er ingestapt wordt met twee telefoons uit de gekoppelde telefoonlijst. Er wordt dan aangegeven dat de telefoon via een draad gekoppeld dient te worden. Ook is het vreemd dat als er een koppeling is, standaard de telefoon boven het eigen system gaat. Zeker gezien het feit dat ik de telefoon altijd gekoppeld wil hebben, maar op dit moment tevreden ben over de navigatie van de Ford. De app, Ford Pass, mist mijn aanziens ook informatie. Zo zou ik de verbruikscijfers best willen zien in de app. Daarnaast zijn veel zaken weggestopt achter een button. Ik zou hier meer een dashboard functie preferren met alle belangrijke berichten en data in het eerste scherm. Dit kan beter. Het koppelen van de laadpaal in de app, gaat ook niet. Alleen de Ford Wallbox wordt ondersteunt. Deze hebben wij niet en hebben bij de deal van Ford een Ratio laadpaal gekozen. Deze werkt namelijk beter samen met de zonnepalen. Maar goed mijn grootste kritiek punt zijn de meldingen in het dashboard. Daarbij in het bijzonder de meldingen voor aankomende wegwerkzaamheden en de vermoeidheids melding. De wegwerkzaamheden melden is op zich fijn, alleen waarom verschijnt de melding meerdere keren voor dezelfde werkzaamheden. Zelfs als ik deze wegklik. De vermoeidheids melding komt helemaal snel opzetten. Als ik namelijk even, vanuit entousiasme en interesse, te veel op mijn dashnoard kijk, krijg ik al direct de melding. Als het doet waarvoor het is, heb ik geen commentaar, maar dit is iets te strak afgesteld door Ford.
En verder
De eerste weken zijn wij zeer positief doorgekomen. De auto heeft al bewezen dat waarvoor het is aangeschaft, laag verbruik en veel comfort, meer dan behaald is. Nu ben ik mij ter Degen bewust dat het zomer is en dat de verbruikcijfers zullen gaan stijgen. Op dit moment merken wij alleen al dat de kleinere stukjes, geen brandstof meer kosten. Mijn vrouw en ik komen beide volledig elektrisch op het werk en zelfs tot op de helft nog terug. Wij gaan jullie op de hoogte houden over het verdere gebruik van de auto en zullen dit deels gaan illustreren met video's. Voor nu zover de eerste ervaringen. Tot Kuga.